Ο Παραγκωνισμός του βιβλίου από την Τηλεόραση

Η τηλεόραση σήμερα οδηγεί στον παραγκωνισμό του βιβλίου. Αυτό συμβαίνει διότι, πλέον, ο άνθρωπος επιλέγει για να απασχοληθεί στον ελεύθερό του χρόνο ένα παθητικό μέσο, όπως είναι η τηλεόραση. Το βιβλίο επιβάλλει τον ενεργητικό ρόλο του αναγνώστη και προϋποθέτει ένα μορφωτικό υπόβαθρο για την πλήρη κατανόησή του, κάτι που δεν ισχύει για την τηλεόραση. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα εν τέλει η τηλεόραση να παραμένει συνεχώς ανοιχτή και το βιβλίο στο ράφι.

Η εποχή μας χαρακτηρίζεται από την παγκοσμιοποίηση σε όλα τα επίπεδα, τόσο οικονομικά, όσο και πολιτιστικά. Οι αναπτυσσόμενες χώρες κινδυνεύουν, όχι μόνο από πολιτική και οικονομική υποδούλωση από τις Μεγάλες Δυνάμεις της Δύσης, αλλά και από μια πολύ μεγάλου βαθμού πολιτιστική αλλοτρίωση. Οι χώρες αυτές χάνουν την εθνική τους ταυτότητα και υιοθετούν τη δυτική κουλτούρα, προσπαθώντας να μοιάσουν στη Δύση.

Ποιός, όμως, προωθεί αυτήν την κουλτούρα και υποβαθμίζει την τοπική; Η απάντηση μπορεί να βρεθεί αν αναρωτηθούμε ποιός φορέας μεταδίδει τις σύγχρονες αξίες μαζικά και σε έναν τεράστιο αριθμό δεκτών· η απάντηση είναι, τα ΜΜΕ. Τα μέσα ενημέρωσης στην προσπάθειά τους να εκσυγχρονιστούν τα ίδια, έχοντας ως πρότυπα τα διεθνή δυτικά μέσα καταφεύγουν σε πρακτικές που είναι ξένες προς τον εγχώριο πληθυσμό -που είναι, άλλωστε, και οι θεατές του προγράμματός τους- προωθώντας πρότυπα συμπεριφοράς σύμφωνα με τα δυτικά στερεότυπα. Επιπλέον, ας μην ξεχνάμε την περιέργεια του ανθρώπινου είδους εν γένει. Προβάλλοντας κάτι καινούριο για τους θεατές, το κανάλι καταφέρνει να προσελκύσει κόσμο που ενδιαφέρεται να μάθει γι αυτόν τον νέο κόσμο της δύσης. Παράλληλα με την διαρκή προπαγάνδα για την “πλούσια δύση”, τα ΜΜΕ προσπαθούν να πείσουν τους δέκτες τους ότι προκειμένου η χώρα τους να αναπτυχθεί πρέπει να μοιάσουν σε όλους τους τομείς με τη δύση. Αν η οικονομική υποτέλεια που προωθούν είναι μία φορά κακή για τον τόπο τους, η απουσία πολιτιστικής ταυτότητας στην οποία οδηγούν είναι ακόμη χειρότερη.

Κι εδώ τοποθετείται το ζήτημα, αν τα ΜΜΕ είναι στην πραγματικότητα υποκινούμενα από τα διεθνή συμφέροντα. Τα Μέσα Ενημέρωσης μιας αναπτυσσόμενης χώρας είναι, όντως, υποκινούμενα, αλλά όχι άμεσα, όπως θα απαντήσει ένας κοινός συνωμοσιολόγος, αλλά έμμεσα. Δεν πρέπει να ξεχνάμε πως τα ΜΜΕ δεν είναι ιδιοκτησίας του φτωχού εργαζόμενου λαού, αλλά εταιρίες που ανήκουν σε μεγάλους επιχειρηματίες, οι περισσότεροι εκ των οποίων έχουν προσωπικό συμφέρον από την εισροή ξένων κεφαλαίων στην χώρα τους. Επομένως, τι πιο λογικό από το να προετοιμάζουν το έδαφος για τη στιγμή αυτή. Είναι δεδομένο πως, αν πολιτιστικά ένας λαός αισθάνεται ότι ανήκει στη Δύση, θα δεχτεί εύκολα ένα ξένο προϊόν ή μια ξένη εταιρία για να δουλέψει.

Από τα παραπάνω, φαίνεται πλέον λογικό γιατί τα ΜΜΕ σε μια αναπτυσσόμενη χώρα συμβάλλουν στην πολιτιστική αλλοτρίωση της. Στον κόσμο που ζούμε, ο πολιτισμός και οι παραδόσεις δε σημαίνουν τίποτα σε ανθρώπους που είναι ικανοί να θυσιάσουν τα πάντα στο βωμό του χρήματος.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνσή σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *